De eerste weken! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Annelisa Cornel - WaarBenJij.nu De eerste weken! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Annelisa Cornel - WaarBenJij.nu

De eerste weken!

Door: Annelisa

Blijf op de hoogte en volg Annelisa

14 Januari 2017 | Verenigd Koninkrijk, Londen

Hoi allemaal!

Ik ben hier al bijna twee weken en mijn eerste stage week zit er alweer op, dus ik dacht: tijd voor mijn eerste reisverslag!

Vorige week dinsdag heeft mam me naar een station vlakbij Amsterdam Centraal gebracht (om te voorkomen dat de treinen weer eens dwars zouden liggen) en ben ik rond kwart over 12 via brussel met de trein de tunnel doorgegaan richting London St. Pancras. De reis ging prima! Natuurlijk was het allemaal een beetje onhandig met alle bagage en de security op Brussel was heel erg streng (ik had 45 minuten om mijn overstap te halen en was uiteindelijk 5 minuten voor vertrek pas bij de trein). Eenmaal in Londen aangekomen heb ik, jawel, een echte black cab gepakt richting mijn nieuwe adres, helaas was het te donker om dit moment te vereeuwigen met een foto, haha ;).

Toen ik bij mijn nieuwe adres aankwam en aanbelde was er nog niemand, ik was ook een beetje vroeg voor mijn afspraak met de huisbaas dus ik hoopte maar dat hij snel zou komen (het was nogal koud buiten, haha). Na een uur wachten ben ik maar eens rond gaan bellen en toen ineens hing een van mijn huisgenoten uit het raam en heeft me binnengelaten. Hij dacht dat iemand anders de deur al wel had open gedaan omdat hij niemand verwachtte, maar hij was de enige die thuis was, haha. Ach, eenmaal binnen heeft hij mijn huisbaas ook nog een aantal keer gebeld en uiteindelijk kwam hij, 75 minuten te laat, gelukkig aanzetten. Het zal het Spaanse bloed wel zijn. Hij heeft me alles laten zien in het huis (wat hij ook in principe al had gedaan via skype) en ik moest naast een contract ook nog een waslijst met regels doornemen en tekenen. Ondertussen werd hij minimaal 10 keer gebeld, waardoor het meer dan een uur duurde voordat ik uiteindelijk het contract getekend had. Gelukkig vertelden mijn huisgenoten later dat de waslijst aan regels allemaal een beetje overdreven is en dat ik me er geen zorgen over hoef te maken. Foto's van mijn kamer heb ik hieronder toegevoegd!

De eerste dagen heb ik de buurt een beetje verkend en allerlei kleine dingen geregeld. Zo had ik bijvoorbeeld een Brits nummer nodig, maar ook een OV kaart, een fiets, beddengoed, kussens en ga zo nog maar even door. De buurt waar ik in woon is Stoke Newington. Dit wordt, ik denk met recht, een van de gezelligere buurten van Londen genoemd, waar veel starters wonen. Op elke hoek van de straat is wel een bar, café of restaurant te vinden, dus het is inderdaad een hele gezellige buurt.

In het weekend heb ik mijn Franse huisgenoot leren kennen en hebben we samen gekookt en gegeten: erg gezellig! Daarnaast ben ik zondag met de over- en underground richting South Kensington (een andere wijk van Londen) gegaan om het museum district een beetje te verkennen. Ik ben ooit, 7-8 jaar geleden, met school in het natural history museum geweest en ik weet nog dat ik dat toen heel mooi en overweldigend vond, maar dat we weinig tijd hadden waardoor we veel niet hebben kunnen zien. Vandaar dat ik er afgelopen weekend weer naartoe ben gegaan en het museum van onder tot boven heb bekeken. Zeker de moeite waard, en ook erg leuk dat alle musea in Engeland gratis zijn, haha! Daarnaast was er een ijsbaan en allerlei gezelligheid om het einde van de kerstvakantie te vieren. Al met al een leuke en gezellige dag.

Maandag was de grote dag: mijn stage ging beginnen! Nu kreeg ik alleen een berichtje van mijn begeleider dat er een staking zou zijn op maandag en dat daardoor de hele underground in zone 1 (de binnenstad) afgesloten zou zijn. De grootste staking in jaren. Ik zou fietsen, dus voor mij was dit geen probleem, maar omdat er een verkeerschaos verwacht werd hoefde ik (en mijn collega's, als ze al konden komen) pas rond 12 uur op stage te zijn. Je begrijpt, je kan je week slechter beginnen, haha.

Nou inderdaad, een verkeerschaos kon je het zeker noemen. Alle auto's stonden shocking klem in de file en er leek geen beweging in te komen. Ik ben een aantal fietsers gaan volgen die eruit zagen alsof ze wisten wat ze deden en ben al slalommend na drie kwartier op stage aangekomen. Ik dacht nog bij mezelf: als dit altijd zo is dan weet ik niet of ik nog wel naar mijn werk ga fietsen. Eenmaal aangekomen op stage bleek dat mijn supervisor (Christos) ook problemen had ondervonden van de staking: Hij moest college geven, maar er was nog geen student te bekennen op het moment dat zijn college had moeten beginnen. Uiteindelijk is hij een half uur later toch maar begonnen met zijn college (aan welgeteld 4 studenten) en was hij uiteindelijk 3 kwartier te laat om mij op te vangen. Ik had na 20 minuten wachten al met de telefoon van de portier naar de afdeling gebeld, dus gelukkig was ik al opgevangen door andere collega's!

De eerste dag bestond vooral uit administratie. Ik moest toegangspasjes en een computeraccount regelen op allerlei plekken op de UCL campus, dus ik kon lekker op mijn gemak de campus bekijken en overal met google maps in de aanslag naartoe lopen. Het moment dat ik dacht dat ik niks vakinhoudelijks meer zou gaan doen (half 6 's avonds) vroeg mijn supervisor of ik het goed vond om nog 'even' cellen te gaan ontdooien. Prima natuurlijk, uiteindelijk was ik half 9 thuis, maar dat mocht ook wel aangezien ik pas 12 uur was begonnen!

De rest van de week heb ik Annie, een postdoc op mijn lab, geholpen met een van haar experimenten. Ze is net begonnen en Christos (mijn begeleider) helpt haar op weg met alle technieken en experimenten. Het principe van onze projecten is hetzelfde, alleen dan met andere genen, dus deze week was super leerzaam voor mij en aan het einde van de week heb ik veel experimenten al zelf gedaan! Het resultaat was ook goed, Annie heeft weken gestruggled om dit werkend te krijgen en deze keer is het ons gelukt met ook nog eens een hele hoge efficiëntie! Al met al een leerzame en dus ook goede week voor haar project!

Ook het lab zelf is echt super leuk. Iedereen is hartstikke gezellig en geïnteresseerd en ik voel me gelijk helemaal op mijn gemak! Dinsdag heb ik gesproken met de professor en een soort van 'eigen' projectje gekregen, wat ik ook erg fijn vind! Als ik straks de benodigde technieken geleerd heb kan ik mijn tijd lekker zelf gaan inplannen! Iets dat heel interessant is, zijn de werktijden van mensen. Niemand begint vroeg met werken, gisteren was ik er om kwart voor 10 en was ik een van de eersten. Ook is het prima om onder werktijd te gaan sporten of om pas in de middag te beginnen met werken: je plant je tijd volledig zelf in! Natuurlijk werken mensen dan dus ook wel tot laat, ik ben deze week eigenlijk alleen vrijdag enigszins optijd naar huis gegaan (ik was enorm moe en mijn begeleider vond dat ik al meer dan genoeg uren had gemaakt deze week), verder ben ik eigenlijk niet voor half 8 thuis geweest. Maarja, daar staat dan ook tegenover dat ik niet mega vroeg op hoef te staan en dat ik niet middenin de spits hoef te fietsen! Ideaal!

O en trouwens, de rest van de week kwam ik er achter dat het fietsen hier echt prima te doen is! Maandag was inderdaad echt een gekkenhuis en de rest van de week ben ik op mijn dooie gemakje in 25 minuutjes richting stage gefietst. Vrijdag ben ik i.v.m. de sneeuw en gladheid met het ov gegaan.

Dit weekend ga ik lekker bijkomen en nog even wat benodigdheden voor mijn kamer en het fietsen scoren. Ongeveer iedere fietser draagt hier een fluorescent jack in het donker, dus die ga ik ook maar even aanschaffen!

Tot snel!

Liefs,
Annelisa

Ps, Mijn adres voor de liefhebber:
Annelisa Cornel
5 Georgian House, Victorian Grove
N16 8ET Stoke Newington, London
United Kingdom

  • 14 Januari 2017 - 13:38

    Lisanne:

    Hoi nichie☺
    Wat een ontzettend leuk verslag!
    En wat een relaxte tijden op de campus.
    Ik wens je heel veel succes met alles en vooral ook veel plezier!
    Veel liefs
    Lisanne

  • 14 Januari 2017 - 14:16

    Jeannette :

    Mooi verhaal kijk uit naar de volgende

  • 14 Januari 2017 - 21:03

    Amie:


  • 15 Januari 2017 - 00:10

    Jelte:

    Kom je ook eens een dagje naar Oxford? Moet je gezien hebben!
    Leuk om te lezen herken veel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Londen

Annelisa

Voor een dik halfjaar naar Londen voor een onderzoeksstage op UCL! Hier probeer ik iedereen die dat leuk vindt een beetje op de hoogte te houden van mijn belevenissen!

Actief sinds 13 Jan. 2017
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 42130

Voorgaande reizen:

03 Januari 2017 - 21 Juli 2017

London!

Landen bezocht: